תוסיפו קצת טבע לחיים – מסלולים ברמת הגולן

יוסי ברויער No Comments on תוסיפו קצת טבע לחיים – מסלולים ברמת הגולן
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ימי "בין הזמנים" הם ימים של חום, לחות וגם זמן להתאווררות. להנאתכם מצורפים מסלולי טיול של אתרי מים להפגת החום לצד מסלולים, אשר כולם מתאימים למשפחה החרדית המטיילת.

צאו לטייל, אך עם "סוף מעשה במחשבה תחילה". חוויית הטיול בטבע היא נפלאה אך יכולה להיות גם מסוכנת. המציאות המצערת מלמדת כי רק בשנה האחרונה קיפחו את חייהם מטיילים  עקב התייבשות, טביעה וקפיצה מצוקים.

לפני יציאתכם לטיול התקשרו תמיד למוקד המידע של רשות הטבע והגנים – 3639* והתייעצו לגבי מסלול הטיול! טיילו בבטחה וחיזרו לשלום.

אזור רמת הגולן

אזור רמת הגולן בה נטייל משתרעת על שטח של כ – 1200 קמ"ר, מנחל סער שלמרגלות החרמון בצפון ועד נהר הירמוך בדרום, ומבקע ים המלח (הכינרת ועמק החולה) במערב עד ועד דרום סוריה במזרח.

שני מסלולים מוצעים לכם באזור המותאמים למשפחה המטיילת: נחל זויתן עליון שבשמורת יהודייה (בתשלום) ונחל אל על, שמורת טבע פתוחה לקהל הרחב ללא תשלום.

נחל זויתן ושמורת יהודייה ברמת הגולן

נחל זוויתן הוא מהארוכים, המגוונים והיפים בנחלי הגולן. אורכו כ-25 ק"מ, והוא זורם מצפון-מזרח לדרום-מערב, כמו שכניו היהודייה (מדרום) והמשושים (מצפון).

איך מגיעים?

נוסעים בכביש 78 העולה מצומת יהודיה או מכיוון קצרין  בכביש  8877 בו פונים דרומה בצומת קצביה לכביש 78 עד הכניסה לשמורה.

לפני שיורדים מהרכב חשוב להשאיר  פתק על שעת יציאה לטיול, זמן חזרה משוער, יעד, שם וטלפון למקרה חירום.

תחנות מידע של רשות הטבע והגנים פזורות בשטח וכן פקחיה – מומלץ להיוועץ בהם בכל עת.

ומכאן לדרך.

מסלולי הטיול בשמורה

תחילת המסלול בשביל רחב המסומן בסימון שבילים כחול. בדרכינו נגלת לעיננו תצפית על יער יהודיה שבמרכז רמת הגולן.  מרחוק נראה את הכנרת, נסתכל על הרי הגליל העליון והר כנען במערב ונראה אפילו את הארבל והר תבור שבגליל התחתון.  נגיע לצומת שבילים, נבחר את השביל המסומן שחור שיוביל אותנו למעלה נחל זוויתן.

זה הרגע להסביר. נחל זוויתן מבצע מספר פניות זוויתיות חדות ומכאן שמו. המים הזורמים בנחל כל ימות השנה שופעים  בכמות מרשימה יותר בחורף ובאביב, אך גם  עתה בקיץ שפע המים רב. נהלך במסלול ולפתע יתגלה לעיננו הנחל. לאחר חציית הנחל משתנה צבע סימון השבילים לאדום. אנו נמשיך במורד הזרם. נהנה בדרך מצמחית גדות עשירה המעטרת את ערוץ הנחל: הרדופים וערבות, קנה ופטל הם רק חלק מהמגוון הגדול.

לאחר הליכה קצרה נגיע לאחת מנקודות השיא בנחל – צמד הבריכות ”המשושות“. צמד בריכות אלו המכונות גם "המשקפיים" חושפות את תופעת המשושים המאפיינת מקומות שונים בגולן. הבריכות עמוקות מאד ו.. רגע. רגע ועוד רגע לפני שקופצים למים. כאשר מגיעים אל המים הקרים (כן. הם קרים גם בקיץ) חשוב לזכור ולהקפיד לחכות מס' דקות לפני הכניסה למים כדי שהגוף יצנן את עצמו באופן טבעי.

לאחר הליכה ממושכת טמפ' הגוף עולה והכניסה למים היא צניחה חדה בטמפ' שלעיתים גוררת תגובה קיצונית לגוף , לקשיי נשימה ולעיתים אפילו למוות.

אל תקפצו למים! מתחת לפני המים יכולים להסתתר סלעים מסוכנים. ועד משהו. הכניסה למים עם בגדים כמוה כמשקולת על הצוואר והיא מהווה סכנת חיים! היכנסו רק בביגוד מתאים לשחייה.

הליכה של מספר דקות וספות תוביל אותנו – למפל נחל זוויתן. המפל הגבוה בנחל נופל לבריכת מים מגובה של 18 מטר. לצד הבריכה , בריכת מים נוספת יפה ועמוקה. כבר אמרנו. לא יודעים את עומקם של המים? אל תקפצו! מתחת לפני המים יכולים להסתתר סלעים מסוכנים.

לאחר התצפית אפשר לרדת לתחתית המפל במסלול המסומן כחול. הירידה אורכת כ – 14  דקות ובמהלכה נעזר בסולם ברזל. נחזור חזרה בשביל העולה מן הנחל, נמשיך עם סימון השבילים הכחול כחצי שעה עד לחניון בו השארנו את כלי הרכב. כאן מסתיים המסלול בנחל זה.

מעט דרומה ואנו בדרכנו אל נחל אל על

הנחל עובר בשמורה בקניון עמוק ויוצר שני מפלים שלמרגלותיהם בריכות מים.

"המפל הלבן"  בגובה95 מטרים, ו" המפל השחור" המתנשא לגובה של9 מטרים.

איך מגיעים?

נוסעים לכיוון מושב אליעד ומחנים את הרכב ברחבת החניה בכביש הגישה למושב. את המסלול מסיימים ב"חניון המפלים"  בפאתי מושב אבני אי"תן. רצוי להשאיר רכב מאסף בנקודת הסיום מכיוון שהמסלול הוא חד -כיווני.

לפני שיורדים מהרכב חשוב להשאיר  פתק על שעת יציאה לטיול, זמן חזרה משוער, יעד, שם וטלפון למקרה חירום. מסלול ההליכה מתחיל במושב אליעד ומסתיים בחניון המפלים שליד אבני איתן. ההליכה  היא בשביל לצד הנחל הזורם.

המפל הלבן

יורדים לנחל לפי השילוט ומתקדמים בשביל המסומן באדום,  העובר בתוך כרם זיתים ובין משוכות צבר, ומגיע לערוץ היורד מחורבות הכפר אל על. השביל עובר את הערוץ ומגיע לנקודת תצפית מרהיבה. ממשיכים ללכת בשביל האדום, סמוך לכרם זיתים ולאחר 555 מטריםיורדים במדרון סלע גיר לבן לעבר נחל אל על.

בבריכת המפל הלבן יש סכנה של נפילת אבנים. לצורך כך הוצב בשטח המסוכן שלט אזהרה שבאזורו אסור לשבת או לשהות.

המפל השחור

חוזרים אל השביל המסומן באדום, הנמצא בראש המפל הלבן, וחוצים את האפיק. השביל עובר בצד הנחל, בסבך שיחי ההרדוף, ולאחר כ -555 מטריםהשביל מטפס מעט וממשיך בגובה כמה מטרים מעל לערוץ עד שמתחלף הסלע הלבן בסלעי בזלת. בשלב הזה לא ממשיכים שמאלה, לגדה הצפונית של הנחל, אלא הולכים לפי הסימון ה"שקוף" אל המפל השחור. המפל נופל על סלעי בזלת ויוצר בריכה קטנה, מוקפת עצי דולב.

בסיום הטיול נחזור לשביל האדום האוגף את המפל מצפון, נחצה את האפיק הרדוד של הנחל, ונטפס מעט  (עלייה תלולה יחסית)  אל חניון המפלים שבמושב אבני איתן.

שימו לב!! האזור דליק מאוד במיוחד בחודשי הקיץ החמים והלינה בשטח אסורה.

 שביל הפסגה בשמורת הר מירון

טיול בשביל הפסגה הוא סיור יפהפה בשביל הגבוה ביותר בגליל. השביל מקיף את פסגת הר מירון (1,208 מטרים) והוא מעניק תצפיות ממעוף הציפור על הגליל העליון, דרום לבנון והגולן. השביל עובר בחורש ים-תיכוני מפותח, שבו ייתכן מפגש עם בעלי חיים, בעיקר ציפורי חורש וסבך. באביב מתכסה האזור בפריחה מרהיבה.

השביל, שאורכו כקילומטר וחצי (סימון אדום), מתחיל בחניון וחוזר אליו. משך הסיור: כשעה עד שעה וחצי.

 שמורת נחל עמוד

דמיינתם פעם את גן עדן? בטח יצא לכם בדמיון משהו שדומה לשמורת נחל עמוד: מים זורמים בין עצי דולב גדולים, גשרים עתיקים וטחנות קמח ישנות, עצי בוסתן וחורש ירוק של אלון מצוי. עצי הפרי אף מניבים פרי טעים בקיץ. שילוב בין צומח טבעי לבוסתנים מאפיין את מסלול הטיול בנחל עמוד עילי.

במבואה לשמורה פועלת תחנת מידע, שבה אפשר להתעדכן בנעשה בשמורה. יש מי שתייה, פינות ישיבה, שירותים ומזנון. בשמורה מסומנים כמה וכמה שבילים. השאירו לעצמכם שלוש-ארבע שעות של כיף במסלול יפה יורד דרך לעין יקים דרך משטרת עין תינה – מבנה משטרה בריטי נטוש ומוכה קליעים (סימון אדום). סימן ההיכר של המעיין הוא מבנה משאבות מבטון ועץ גדול של אגוז מלך, שממש מזמין לשבת בצלו. מהמעיין מומלץ להמשיך בעקבות אמת המים,דרך בריכת אגירה מעניינת ובוסתן משוקם, אל ערוץ הנחל.

השביל חוצה את הנחל בגשר אבן עתיק ומגיע לבריכות שכווי. זהו מקום נפלא. האפיק הזורם מתרחב לבריכות קטנות ורדודות, שעליהן מצלים עצי דולב גבוהים. ליד הבריכות נמצאים שרידי טחנת קמח.

מבריכות שכווי שבים לגשר שבו חצינו קודם את הנחל, אך עתה להמשיך היישר לפנים, על פי הסימון הכחול. השביל מגיע למפגש נחל עמוד עם נחל מירון ועולה בנחל מירון בחזרה לעין יקים. מכאן עולים למבואת השמורה בשביל שבו ירדנו לתחילת המסלול.

לינה בחניון נחל עמוד

חניון הלילה שוכן סמוך למרכז המידע של השמורה. בחניון תמצאו שירותים ומי שתייה, שולחנות פיקניק ומשטחי לינה. תיאום לינה: מרכז חינוך והסברה גליל, טל' 04-6934331.

להתראות בטבע,

רשות הטבע והגנים



0 תגובות